Komunikační protokoly — výměna a porozumění zprávám. Interakční protokoly — strukturovaná konverzace.
Koordinace mezi agenty může být ve formě spolupráce či soutěžení. Soutěžení vede k vyjednávání, spolupráce k plánování, které může být distribuované nebo centralizované.
Aspekty komunikace jsou syntax, sémantika a pragmatika. Smysl komunikace je kombinací sémantiky a pragmatiky.
Smysl může být deskriptivní nebo preskriptivni, osobní nebo umluvený, subjektivní nebo objektivní.
Komunikační protokoly mohou být binární či n-ární a jsou specifikovány datovou strukturou obsahující odesílatele, příjemce, jazyk zprávy, samotnou zprávu apod.
Mějme systém se dvěma agenty. Mají vlastní zájmy, a proto vlastní užitkové funkce nad množinou dosažitelných výsledků (stavů). Skutečný stav je ale výsledkem obou akcí obou agentů.
Strategie = jakou akci zvolit, když nevím, jakou akci zvolí druhý agent. Dominantní strategie je taková, že je v každém případě lepší než ostatní strategie (ať druhý agent hraje cokoli). Dvě strategie s1 a s2 jsou v Nashově rovnováze, pokud s1 je nejlepší strategie za předpokladu, že druhý hraje s2, a zároveň pro druhého je nejlepší strategie s2 za předpokladu, že hraju s1.
Vězňovo dilema — při centrálním rozhodování dosáhnu lepších výsledků, při samostatném rozhodování je výhodnější zradit. To se mění při iteraci (při nekonečném počtu kol je racionální strategií nikdy nezradit).
Čtení