Kam a� sah� vata v opern�ch recenz�ch Evy V�tov�.
K tomuto zamy�len� m� vyprovokovala recenze Evy V�tov� z Harmonie 1/2004. Psala o �enevsk� inscenaci K�i Kabanov�: "V�emu v�vodila K�a Cheryl Barker (...), jej�� v�kon byl vpravd� tituln�, pln� rozvinut� v dobr� �e�tin�, v�razov� cudn� verohodn�, p�vecky lahodn� samoz�ejm�."
A tak jsem si vzpomn�l, jak jsem se nevhodn� usm�l, kdy� Barkerov� sko�ila do �eky. Zazp�vala toti�: "A �eba um��t!" Najednou mi z t� recenze Jan��kovy opery (dv� t�etiny str�nky) za�aly vystupovat fr�ze, kter� jsem p�edt�m p�ech�zel. Zalistoval jsem n�kolika dal��mi ��sly Harmonie a zd�sil jsem se.
V�tov� m� hranici l�b�-nel�b� �pln� jinde ne� j�. Dejme tomu, je to jej� (a m�) pr�vo. V�tov� se ale l�b� skoro v�echno. M�-li drobn� v�hrady ke sc�n�, z�ejm� jste v�t�� zhovadilost je�t� nevid�li, a pokud snad mali�ko za��our� do p�veck�ch v�kon� (a to u� tedy opravdu mus� b�t), opera bude do dvou t�dn� sta�ena pro tot�ln� ne�sp�ch.
A tak jsou tedy v�echny opery nadpr�m�rn� poda�en�, co� bohu�el m��e ve �ten��i vzbudit naprosto myln� dojem, �e kvalita �esk�ch a zahrani�n�ch produkc� je zcela srovnateln�. A to bohu�el nen�. J� s�m bych u� do St�tn� opery nevlezl, jejich verdiovsk� kreace m� dlouho nenechaly klidn� sp�t. A jsou lid�, co u� ani do N�rodn�ho necht�j� chodit, aby si nezkazili vkus. Jezd� rad�ji do V�dn�. Pokud jste vid�li p�edposledn�ho Dona Giovanniho ve Stavovsk�m, asi jezd�te s nimi.
Jen�e kdy� je inscenace St�tn� opery ov�en� superlativy, co chcete nav�sit na Berliner Festwochen? A kdy� je Ji�� B�lohl�vek vyn�en do nebes, co s Valerijem Gergievem? Smutn� pravda je takov�, �e naj�t v Praze za posledn�ch n�kolik let t�i kvalitn� opern� inscenace, je t�m�� nadlidsk� �kol (tis�cer� d�ky za Radoka!).
Dojemn� opern� frazeologie a recenzn� vata m� ale dr�s� je�t� v�c. V�tov� pou��v� t�i hlavn� mustry: Bu� dirigent, re�is�r atd. pochopil a umocnil skladatelovu genialitu a zp�v�ci jej n�sledovali, nebo re�is�r a sc�nograf trochu zav�hali, ale d�ky dirigentovi a zp�v�k�m se geni�ln� d�lo poda�ilo, anebo naprosto zcestn� opera dostala d�ky geni�ln�mu dirigentovi, re�is�rovi atd. zcela nov� smysl, kter� zp�v�ci dokonale vystihli.
Prost�edky, jimi� jsou tyto c�le napln�ny, jsou pouze pro siln� �aludky:
- vysoce emocion�ln� hudebn� divadlo slavilo sv�j triumf
- nastudoval se sob� samoz�ejmou preciznost�, nap�jenou st�e�en�m smyslem pro v�stavbu cel� linie
- intimn� ch�pan� propaluj�c� oblouk velk�ho citu
- inscena�n� idea byla natolik kompaktn�, �e jednozna�n� zaujala
- drama se p��mo zhmotnilo a zp�tn� dalo vyzn�t hudb� s je�t� v�t�� emocionalitou a dynami�nost�
- dr�sav� poutav� sc�na lou�en�, v n�� n�znak tance drtiv� zesiluje bezv�chodnost situace
- skv�l� partner vytvo�en� ze stejn�ho materi�lu
- schopnost z�eteln� naplnit pocity
- tvo�ili syt� z�zem� interpreta�n� kvality, tedy kvality nev�dan� a vpravd� zaujat� tv�r��
- bohat� zku�enosti se se�etly a vytvo�ily podstatu hudebn� mluvy
- sjednotil emocemi nabitou hudbu a hlubok� pro�itky
- p�vci vytvo�ili siln� a vrchovat� napln�n� role
- jeho �iroce tesan� postavy
- byli oporou jevi�tn�ho ztv�rn�n�
- p�ibl��ila hudbu a problematick� libreto sou�asn�mu div�koli prost�edky sou�asn�mi, tomuto d�lu podp�rn�mi a div�cky srozumiteln�mi
- k textu p�istoupila hudba
- to v�e z�konit� probarvilo druhou p�li ve�era a strhlo na sebe ve vz�jemn� komparaci v�slednou pozornost
- jen m�lokter� opern� p�vec by tak slo�itou roli dok�zal naplnit k pln�mu zaujet� obecenstva
- z�st�v� na p�vc�ch, aby velk� role zvl�dli natolik, �e s nimi v ur�it� m��e obstoj� i d�lo samo
- naplnil sv�j �kol bezezbytku jak p�vecky, tak v�razov�, a dal t�m inscenaci pevn� kontury
- je rol� natolik d�jov� p��mo�arou, �e t�ko m��e na dne�n� sc�n� z�skat div�ck� sympatie, a p�esto se mu to poda�ilo d�ky p�v�ck� kondici a dobr� barv� hlasov�ho fondu
- pln� vyu�ila p��le�itost�, je� j� tato role sk�tala
- d�ky bohatosti hlasu p�vc� vyu�il hloubky sc�ny k v�sledn� p�sobivosti
- naplnili hudebn� nastudov�n� dobr�m stabiln�m v�konem, jemu� v�ak chyb�lo v�ce dynamick�ho �e�en�
- projevovali velmi dobrou hereckou schopnost a pohybovou kondici, hlasov� neexcelovali, ale naplnili role muzikanstv�m
- vnesl na sc�nu jin� p��dech
- re�ijn� idea napov�dala o touze nechat neru�en� plynout tok hudby a d�t prostor velik�mu oblouku prom�n vztahov�ch rovin
- k tomu napomohlo plynul� souzn�n� s v�tvarnou slo�kou inscenace
- sv�cen� odst�n� modr� a �edomodr� halilo plochy hudebn�ho toku, odbo�uj�c�ch z d�jov�ho re�lu
- �ist� divadeln� efekt a esence re�ijn�ho p��stupu
- podtext sv�teln�ho rozhovoru kompatibiln� ladil s hudbou, uvol�oval j� prvenstv� a vjemov� ji n�sobil
- kost�m nesl �asov� p�eklenuj�c� rys od d�vna do sou�asnosti
- materi�l kost�m� apeloval na podstatu nad�asovosti p��b�hu
- principi�ln� dovoloval orchestr�ln� mluv� vrcholit a p�et�kat
- celek uspokojoval dynamicky oboustrann� bohatou strukturou v�jime�n� partitury
- v�echny nuance dok�zal naplnit s neuv��itelnou vst��cnost�
- ��asn� v�razov� prom�nlivost, k n�� d�val popud i z�zem� n�dhern� velk� a ��asn� probarven� hlasov� fond
- byla st�edem p�edstaven� a siln�m z�itkem
- bohat� obst�l v n�ro�n�m �kolu
- byl to ten, jen� jde v jej�m z�v�su, av�ak nevede
- bohatsv� postavy d�valo p�vci mo�nost uplatnit technick� z�zem� a v�razovou odevzdanost,
- bl�skl se lehkost� jevi�tn� samoz�ejmosti
Eva V�tov� je evidentn� placen� od slova, jinak si to nedok�u vysv�tlit. "Lehkost jevi�tn� samoz�ejmosti" asi jinak vzniknout nem��e. Nebo �e by hojn� sch�zovala? Posledn� perli�ka to sv�m vr�en�m jmen skoro potvrzuje: "Pro n�s nezn�m� intenzita bou�livosti d�kovn�ch ovac� jasn� vyslovila v�eobecn� souhlas."
To jako �e se hodn� tleskalo.
[1] 01.03.2004, 15:52:40 Ancoram
- web
Teda Tys ji strhal. No ale pokud je tak neomyln� posunut� v kusu, sta�� to jen v�d�t a prost� adjustovat podle toho m���tko a je spolehliv�, ne?:)))
[2] 04.03.2004, 16:29:43 Lubos Stehlik - mail
Vazeny pane Olmere,
byl jsem upozornen na Vasi analyzu clanku dr. Vitove v Harmonii. Pobavilo me to. Jestlize vsak tak drtive strhavate tuto zenu, tak mate jiste touhu ukazat, jak by takove recenze mely vypadat. Jestlize se na to citite, mate dost zkusenosti, vedomosti, dobry sluch, dost nadseni a nadhled, pak Vam rad nabidnu nejakou operni premieru, koncert ci cedecka, o kterych byste mohl napsat pro tisice ctenaru Harmonie po cele republice. Predpokladam dle Vaseho ostreho pera, ze jste mlady clovek, coz by bylo Vase plus navic.
Budete-li mit zajem o moji nabidku ci me navstivit, kontakty najdete v tirazi Harmonie.
PhDr. Lubos Stehlik
sefredaktor Harmonie
[3] 05.03.2004, 09:48:08 Pavel Klus�k - mail
D�ky! Tuhle funkci zdravotn� policie by m�la d�vno vykon�vat ti�t�n� m�dia. Interpretace klasiky nen� m�j obor, ale tu��m mo�nou pozn�mku: je reflektovan� d�ma tak osam�l�m omylem? Nezd� se mi, p�i �ten� den�k�. Bu�te zdr�v.
[4] 26.06.2004, 00:02:32 Bochi
- web
Ad [4]: Opet dalsi, kdo chybne vyvozuje, ze kritik neceho musi byt schopen (a ma cas/chut/ambice) to neco vytvorit v lepsi kvalite. Chapu, ze vlastni dilo v kritizovanem oboru dodava kritikovi jistou duveryhodnost, ale opacny pripad ho rozhodne nekvalifikuje, pokud jeho kritika je postavena na logickem zaklade a pravdivych skutecnostech .
[5] 12.08.2004, 00:12:06 Bochi
- web
Misto "nekvalifikuje" jsem samozrejme chtel napsat "nediskvalifikuje".
A misto Ad [4] melo byt Ad [2]
[6] 31.01.2006, 16:20:18 - mail
- web
Je pravda, �e v posledn� zji��uji, �e se rad�ji o kvalit� inscenace p�esv�d��m sama a pak sv�j pocit srovn�m s recenz� a v�t�inou se s recenzentem neshodnu, ale mus�m br�t tak� na z�etel, �e kritika nen� objektivn�. Podl�h�me sv�mu vlastn�mu dojmu, a� u� je kladn� nebo naopak! Proto kdy� V�s kritici popuzuj�, mam jedinou radu: bu�te nad v�c� nebo je ne�t�te! A zrovna Don Giovanni Ve Stavovsk�m divadle se mi velice l�bil, a to jsem hodn� n�ro�n� div�k!